מפעילי ימי הולדת – הכוח של חיזוק חיובי בהפעלת יום הולדת

תוכן עניינים

הכוח של חיזוק חיובי של מפעילי ימי הולדת 

חיזוק חיובי בהפעלת יום הולדת יותר אפקטיבי מכל שיטת "מקל וגזר" שאני מכיר. עכשיו בואו, אני לא אומר שאין מקרים שיש בהם צורך להיות אסרטיבי, להיות ברור ולעשות הכנות מוקדמות. אני מציע לא לראות בזה תחליף לשימוש בחיזוקים שעשויים לתרום לילדים.  במאמר הבא אני רוצה לדבר אתכם על משהו שהוא כמעט ולא חלק מהשפה של מפעילים רבים, כמובן שאני מדבר בהכללה. כמפעילי ימי הולדת אנחנו יכולים וצריכים להשתמש לעיתים קרובות בחיזוק חיובי. חיזוק חיובי הוא אחד הכלים שאני משתמש בהם גם בחיים וגם בהפעלת יום ההולדת שלי. בואו נצלול על הרבדים השונים של החיזוק החיובי.

חיזוק חיובי בהפעלות ימי הולדת :  מה זה?

חוקרים רבים מצאו כי חיזוק חיובי ושלילי יעילים במיוחד עבור ילדים ומבוגרים כאחד. ישנה ספרות מקצועית רבה בנושא המתפרשת על פני יותר מארבעים שנה. בהגדרה שלו חיזוק חיובי הוא דרך לעצב ולכוון אדם להתנהגות מסוימת שאנו רואים כנכונה ומטיבה. ישנם שני סוגי חיזוקים, חיזוק חיובי ושלילי והם חלק משיטת טיפול בגישה ההתנהגותית. אם אתם שואלים אותי, חיזוק חיובי קודם לכל הצבת גבולות.  מפעילים והורים רבים לא מבינים את החשיבות של גבולות בהפעלה. למחפשים הרחבה כתבתי מאמר קצר, בערך באורך של מאמר זה על איך לשמור על גבולות בהפעלה.

למה זה חשוב לי כמפעיל ימי הולדת?

אנו מפעילי ימי הולדת איננו המחנכים של הילדים ובטח שלא הוריהם. כאמנים אנו מגיעים לאירועים חד פעמיים. אירועים אלה לרוב נמשכים שעתיים לכל היותר. התקשורת של הילדים עם המבוגרים בחייהם לעומת זאת אינה נגמרת בסוף ההפעלה. לכן, למרות שאיני הדמות המחנכת שלהם ישנם מקרים בהם אני צריך כמפעיל להציב גבול מסוים. במקרים האלה אם לא אעשה זאת אפגע בשאר הילדים, במהלך ההפעלה, באווירה וגם בעצמי. אני מקווה שברור למפעילים למה הם לא צריכים וגם לא יכולים להפעיל סנקציות על ילדים. אם כך אז מה כן נכון? בואו נרחיב את הדיבור על חיזוק חיובי.

יוסי מפעיל ילדים ביום הולדת
דברו אל הילדים בגובה העיניים

כוחו של מפעיל יום הולדת

כשאמן שמגיע,  בין אם קוסם, קרקסן, ג'אגלר, לוליין, ליצן, מדען או אמן חושים עבור הילדים הוא בעל יכולות על. הוא מעין דמות ביניים כזאת בין מבוגר לילד. דמות שהם יכולים לתקשר איתה בדרך שהם מרגישים איתה בנוח. הילדים רואים ב"יכולות העל" של האמנים "להצחיק, להקסים, להעצים". עבורם האמנים הם מושא מסוים להערכה, הערצה ואפילו קנאה. הכוח הזה שניתן לנו על ידם, יכול לשמש אותנו בהעצמתם. את זה אפשר לעשות בכך שאנחנו נחזיר אותו אליהם ובדרך הזאת נוכל להרוויח אותם.

לא ברור?

אני אסביר, כשאנו מעצימים את הילדים ומצליחים לגרום להם להרגיש שהם שווים ושאנו "רואים" אותם, הם מגיבים לזה ברוב המקרים. ברגעים האלה הם מרגישים חלק והם משתפים פעולה בין רגע. התנגדות של ילדים נובעת מחוסר תשומת לב ומקושי פנימי להרגיש שייך. דרך חיזוק חיובי אנו מעצימים אותם ו"מכניסים" אותם לתוך העניינים.

הורים יקרים כשאתם בוחרים מפעיל והפעלה, במיוחד במציאות שלנו בה הכול הפך יקר, אנא השקיעו זמן בבחירת ההפעלה. לאלה מכם שצריכים עזרה עם זה כתבתי מאמר שעוזר בתכנון ובחירה של הפעלה ומפעיל. 

מפעילי ימי הולדת : איך עושים חיזוק חיובי 

אני רוצה שהילדים יסתדרו בצורה מסוימת ובשטח מסוים, אני מבקש מהם, באופן טבעי יהיו כמה שפחות מאופיינים בהתנגדות שיעשו את מה שאני מבקש. במקרה הזה, במקום לתת את תשומת הלב אל אלה שלא הקשיבו אני שואל לשמם של הילדים שהקשיבו כרגע. לצורך ההמחשה: "תראו איך יובל ועומרי התיישבו יפה כבר מיד שביקשתי". במקרים רבים כבר בשלב זה תהיה תגובה של עוד כמה חברים. 

במידה ואני רוצה לעודד עבודה משותפת בזמן המשחק, אני מנצל את ההזדמנות כשאני מוצא ילדים העובדים יחד, שואל לשמם ואז מפנה את זה לכולם באופן הזה "ילדים יקרים אני רוצה להפנות את תשומת ליבכם אל דנה ודני שעובדים ממש יפה יחד, כל הכבוד להם".

הפעלת יום הולדת וחיזוק חיובי – מה אני עושה אם זה לא מספיק?

לרוב אם עשיתם כל מה שכתבית זה אמור להספיק, אך במידה ולא אני יכול לתגמל משמעותית את אלה שכן עושים את מה שאני מבקש. לצורך ההדגמה ניקח את מקרה ההושבה. בשלב הזה אני אספר לילדים שאני הולך לקחת מתנדבים בקטע הבא, אני אדגיש להם שאני אקח רק מאלה שיושבים במקום בו אני מבקש. מפעילים אתם יכולים להרחיב את זה או להשתמש בזה כבר בתחילת המופע/ההפעלה. למרות שזה קצת מקל וגזר, אני מספר לילדים שיש דרכים להיות מתוגמלים ומספר להם עבור מה הם יהיו מתוגמלים. 

חשוב מאוד לעמוד בדברים שאתם אומרים לילדים. כשאנו לא עושים כך אנו מחלישים במידה רבה מאוד את מידת האמון שלהם בנו ואת הרצון שלהם להקשיב למילים שלנו. 

אני מנסה אבל זה לא מצליח, למה?

כמו כל דבר חדש, בטח כשמדובר בשינוי דפוסי חשיבה והתנהגות זה לוקח זמן. כן, גם להכניס חיזוק חיובי בהפעלת יום הולדת או בכלל כחלק מהתקשורת שלנו עם ילדינו, משפחתנו, ועם הילדים שאנו עובדים איתם. חיזוק חיובי יכול להיכנס לרפרטואר שלכם אם רק תקדישו תשומת לב לכך. מניסיון אישי, אמנם שנעשה אי שם בתחילת שנות העשרים שלי לוקח כ – 14-21 יום לסגל את הכלי הזה. ככל שתתרגלו כך הוא יהפוך ליותר מובנה בתוך דרכי התקשורת שלכם.

הגדילו את אוצר המילים הטובות שלכם

את נפלאה, מקסים, מרשים, מיוחד, ייחודי, מוכשר, מרענן, מגניב, אותנטי, משובב, מעלף, מהפנט, מרומם. 

אתם מעוררים השראה

אתה מביא משהו חדש ומרענן 

ועוד..

אל תגידו שלא אמרתי, כנסו לקרוא לפחות עוד מאמר אחד..

סדנת ג'אגלינג ביום הולדת
מפעיל יום הולדת עם ילדים משחקים בהפעלת יום הולדת - סדנת ג'אגלינג
מפעיל יום הולדת עם ילדים משחקים בהפעלת יום הולדת – סדנת ג'אגלינג

איזו חגיגה לתכנן לכם?

קרקסיוסי הוא הקרקס שלך, לכל אירוע!

יוסי במופע אש