איך להופיע ריפא את הפחד במה שלי – מופע קרקס לנשמה

לוגו "לצמוח עם יוסי" אתר הקליניקה של יוסי

תוכן עניינים

על פחד במה ומופע קרקס

מאמר על פחד במה והתמודדות עמו. את המאמר כתבתי מהפריזמה שלי כעובד סוציאלי קליני ואמן קרקס. יש לי ניסיון של מעל לעשר שנים בהפעלות וסדנאות בתחום הקרקס. עם זאת רק בשנת 2019, אחרי שנים ארוכות בתחום התחלתי להופיע. סיפור שלם עומד מאחורי האמירה הזו ואם תשאלו למה זה לקח לי כל כך הרבה זמן. או אולי גם אתם חולמים להופיע, אך מפחדים להתמודד עם הסיטואציה, המאמר הזה בדיוק בשבילכם.

מילות מפתח

פחד קהל, חרדת קהל, טיפול בחשיפה, פסיכודרמה, לטפל בעצמך, טיפול דרך במה

מה אתם יודעים על פחד קהל?

פחד קהל הוא מהשכיחים שיש, אבל למה כל כך הרבה אנשים חווים אותו?

פחד הוא תגובה טבעית של הגוף. אולי נתקלתם בעבר במנגנון הילחם – ברח – קפא. מנגנון עתיק זה הקיים אצל חיות רבות בטבע ותפקידו להכין את גוף שלנו למצב סכנה. תארו לכם את התגובה של אבות אבותינו הקדומים ו למראה דוב. איזה דבר מלחיץ לראות אחרי שאתה פותח את עיניים משנת הלילה. כבר אלפי שנים אנחנו, בני האדם חילצנו את עצמנו משרשרת המזון. ואיזה כיף זה לא להיות בתפריט ארוחת הצהרים של נמר. אך עם זאת משרשרת אחרת לא שיחררנו את עצמנו. שרשרת זו היא שרשרת ההיררכיה החברתית. כיצורים חברתיים אנו מסדרים את הסביבה שלנו באופן דומה, לכל היררכיה אחרת. כחברה, יש לנו קודים חברתיים ומעמד חברתי. כשאנו עומדים בפני קהל, אנו מרגישים חשופים, חשיפה זו היא האפשרות שהמעמד שלנו ייפגע. עד כמה שזה אבסורד לחלקכם, יש בזה היגיון. פאדיחה או כל ביצוע אחר שלנו יהיה נמדד. בדיוק בגלל זה פחד במה לעיתים מזוהה גם כ-"חרדת ביצוע".

הבעיה תתחיל אצל אנשים כשהמערכת הקדומה שלנו תופעל גם בסיטואציות חברתיות כמו, הופעה על במה.

כשהמערכת הזאת מופעלת בעוצמה גבוהה, אנחנו מתקשים לבצע אפילו את המשימות החברתיות הכי פשוטות שלנו. קל וחומר להופיע מול מאות ואלפי אנשים.

אם לומר את האמת…

אם בתחילת דרכי, לפני כעשר שנים הייתם אומרים לי שבשנת 2023 אני אופיע למאות אנשים באופן קבוע, כנראה שהייתי צוחק לכם בפרצוף.

אז  מה עושים עם פחד במה?

ישנם פתרונות שונים שיכולים לסייע לכם. כמובן שיש מקרים בהם רצוי להשתמש בטיפול תרופתי, זה אינו תחליף בשום אופן להמלצת רופא. אך אני כאן לספר לכם על הדרך שלי. והיא טיפול בחשיפה. כמטפל העובד דווקא בגישה הפסיכו-דינמית אני מרגיש צורך לציין. גם עבודה התנהגותית וקוגניטיבית יכולה להיות חלק מטיפול דינמי. לטובת המאמר אני מתמקד בהיבט ההתנהגותי של חשיפה.

טיפול בחשיפה לחרדת קהל – מה אתם יודעים עליו?

חשיפה היא הבחירה הכי פחות "טבעית" שאנו יכולים לעשות נוכח התחושה של חרדה בגוף. בטח כשיש סימפטומים פיזיים כמו: דופק מואץ, הזעה בידיים, סחרחורת ועוד. אך היא הבחירה הנכונה ביותר שעשיתי להתמודדות עם פחד הבמה שלי. איך זה עובד עליכם. החשיפה עוזרת "לשחוק" את הסימפטומים הללו לאורך זמן ומקצרת את הזמן שלוקח למערכת בגוף לעשות את זה. ישנן שיטות טיפול שונות, בייחוד אלה השייכות לגל השלישי בטיפול קוגנטיבי – התנהגותי (CBT). גישות אלה משלבות פסיכולוגיה מערבית עם פסילוסיפיה בודהיסטית ומדטיצית מיינדפולנס. שיטות אלה נמצאו כיעילות במיוחד לטיפול בפחד קהל והן מהנחקרות ביותר בשלושת העשורים האחרונים. כמובן שאין לראות בשום דבר שנכתב פה המלצה רפואית כלשהי. אך כעובד סוציאלי קליני, אני רוצה להציע לכם לבדוק את התאמתכם לטיפול זה.

טיפול בחשיפה דרך מופע קרקס

בשנת 2021 הופעתי בבית ספר תיכון ל 1000 תלמידי תיכון. תאמינו לי, אם יש גיל שקשה להופיע לו זה בני נוער. גיל ההתבגרות תקופה לא פשוטה לכל הדעות. ההורמונים משתוללים, כלום לא מעניין אותך, הציניות שורפת. שלא לדבר על חוסר אמון בעולם המבוגרים. טוב, אז אספר לכם איך היה לי. במקרה הזה לשמחתי לסיפור יש סוף טוב. המופע הצליח בכל פרמטר. אך, לא כל הסיפורים הם סיפורי הצלחה. הרבה פעמים אני חוויתי התרגשות לפני מופע ובזמן מופע שהשפיעו לרעה על התפקוד. לילה לפני המופע הזה לא הצלחתי לישון. אפילו בבוקר של אותו אירוע הראש שלי סיפק כל כך הרבה מחשבות בראש שדחקו בי לוותר. זו דוגמה לכך שגם לאחר עבודה אינטנסיבית וקבועה, ההתמודדויות לא פוסקות, מה שחשוב זה דווקא הבחירות שלנו למרות המחשבות הללו.

בואו נסכם

עם כל הנאמר אני רוצה לסיים עם כלל של "בחר את המלחמות שלך". אני אומר אל תצאו מאזור הנוחות, הרחיבו אותו. אני מרגיש שעם הזמן היכולת שלי להופיע מול קהל גדול יותר בנוחות מסוימת הולכת ומשתפרת. זה כמובן לא קו לינארי, אלא יש בו עליות וירידות והוא לחלוטין לא סימטרי. אני חושב שצריך לבחור את המצבים אליהם נכנסתי לאורך הדרך הקלו בנושא. כלומר, ככל הנראה הופעה ל–1000 תלמידי תיכון בחודשים הראשונים שהתחלתי להופיע זה לא היה נכון עבורי. קיים סיכוי סביר שהכישלון היה מר וכואב מדי. אך עם זאת לתחושתי עם הזמן אני מרחיב את היכולת לשלי לשחק ולתפקד גם כשאני מרגיש חרדה קלה בזמן הופעה.

אחד המאמרים המעניינים יותר שלי הוא על שילוב הג'אגלינג עם עולם המיינדפולנס. שילוב זה הוא אמצעי לשיפור יכולות רבות שלנו. כנסו לקרוא.

איזו חגיגה לתכנן לכם?

קרקסיוסי הוא הקרקס שלך, לכל אירוע!

יוסי במופע אש