ג׳אגלינג עם אש : מדריך הבטיחות המלא

יוסי מתוך מופע אש: ג'אגלינג' עם לפידים בוערים

תוכן עניינים

ג׳אגלינג עם אש – הקדמה למדריך הבטיחות

אין לראות בכל הכתוב פה יותר מאשר המלצה. הכותב אמנם בעל ניסיון של מעל עשר שנים בלהטוטים מגוונים עם אש אך בשום אופן אינו אחראי על כל טיפ שתבחרו לקחת.

יוסי במופע אש


מי אתם להטוטני האש. ללהטוטי אש יש היסטוריה החולשת על פני אלפי שנים לפחות. על פי מספר מקורות היסטוריים הג׳אגלינג היה חלק מתרבויות רבות, גם כצורה של בידור להמונים. לאורך השנים גם טכנולוגיית הייצור של ציוד האש השתפרה והיום תוכלו למצוא כמעט כל כלי ג׳אגלינג כציוד אש. ישנם כדורים, מקלות, לויסטיק, מקל פרח, דיאבלו ועוד הרבה נוספים. יותר ויותר אנשים משחקים ומופיעים עם כלי ג׳אגלינג עם אש, רובם באופן חובבני. למרות שג'אגלינג עם אש נחשב למשהו לא מסכן חיים, בעולם ואפילו בישראל קרו תאונות עם ציוד ג׳אגלינג עם אש בגלל סיבות שונות ומגוונות. על פי רוב להטוטים עם אש יכולים להיות מהנים ומרשימים, אך כדאי לדעת להשתמש בהם באופן בטוח.

מדריך הבטיחות לג'אגלינג עם אש : סוגי חומרים

שלט אזהרה לחומרים דליקים

בנזין – החומר שאתם מכירים שאתם מתדלקים ברכב שלכם. הבנזין הוא אחד החומרים הדליקים ביותר שיש לשימוש, הוא זול יותר באופן משמעותי מכל חומר אחר שניתן להשתמש בו ובהתאמה הוא המסוכן ביותר. לבנזין אדים דליקים ובשילוב עם טמפרטורת בעירה גבוהה הוא דליק ומסוכן. לרוב להטוטנים יעדיפו לא להשתמש בבנזין היות והוא מסוכן שלא לצורך. נק' רתיחה 20-200 מעלות.


פרפין – שמן פרפין נחשב לבטוח באופן יחסי לג׳אגלינג אש. הפרפין לא נדיף, כלומר אין לו אדים דליקים וטמפרטורת הבעירה שלו נמוכה יותר מבנזין. נקודת ההתכה של פרפין היא בין 45-67 מעלות. מה שהופך אותו לפחות חם משמעותית מבנזין. בתנאי רוח קשים אתם תתקשו להדליק את הפרפין והוא ייראה משמעותית פחות מרשים. אם תצטרכו לבחור בין שימוש בבנזין לבין וויתור על קטע האש, לדעתי האופציה השנייה עדיפה.


סולר – גם הסולר וגם הבנזין מופקים מנפט. הסולר שמנוני יותר, כבד יותר ודליק פחות. השימוש בסולר לא שכיח בין להטוטני האש שכן הוא מזהם, לא בריא לנשימה בעליל ולא יעיל. כלומר יעיל כמעט באותו האופן שהוא בריא.

קרוסין – גם הוא מופק מנפט, אך פחות נדיף מבנזין. הקרוסין בטוח יותר לשימוש מאשר בנזין אך עדיין מסוכן יותר משמעותית מפרפין.
הקרוסין פחות נפוץ בישראל כי הוא לא נמכר בד״כ בתחנות דלק. בארצות אחרות באסיה הוא דווקא החומר המועדף לשימוש עם ציוד ג׳אגלינג. הקרוסין מזוקק ברמה נמוכה יותר ולכן זול יותר.

אלכוהול – אלכוהול הוא אותו החומר שאתם מכירים מהמשקאות החריפים שלכם. האלכוהול ידוע פחות בשמו אתנול, הוא דליק ונדיף ומשמש בתעשיית הבשמים ומוצרי החיטוי. האלכוהול בוער בטמפרטורה נמוכה יותר מפרפין, בנזין וסולר. להטוטנים משתמשים בו בחומר מועדף לכדורי ג'אגלינג, קונטקט בול, כובע ג'אגלינג אש. הסיבה היא שכלים אלה באים במגע לפרקי זמן ארוכים עם הגוף. אלכוהול הוא דרך להשיג את מה שאתם מכנים "אש קרה". אין דבר כזה אש קרה, יש חומר נדיף שבוער בטמפרטורה נמוכה יותר, לחלוטין לא קר.


בנזין לבן – החומר הנדיף והדליק ביותר. שאריות קטנות ביותר מן החומר ידלקו ברגע שאתם תקרבו מעט את האש אליה. הבנזין הלב משמש להטוטנים להשיג את האפקט של אש מתלקחת על הגוף ומניפולציות של בליעה ונשיפת אש. יתרון נוסף של בנזין לבן הוא שאינו מעשן. כלומר אם אתם בחדר סגור ככל הנראה לא תחנקו את הקהל עם עשן, אך ללא ספק תסכנו את כולם אם לא יהיה מספיק מרחק. בהגדרה אפשר לקרוא לו גם "אש קרה". נק' רתיחה 54-90 מעלות.

מדריך הבטיחות לג'אגלינג עם אש : מה עושים לפני ההופעה

אינטואיטיבי לרוב האנשים לפני כל מופע דברו עם מזמין העבודה ותאמו עמו ציפיות. על המזמין לדעת אם יש במופע אש, באילו חומרים תשתמשו, מה אורך הקטע אש, האם תשתמשו באנשים מהקהל ועוד.

דבר נוסף, נסו לבחור את כל תפקידי המתנדבים לקטע האש לפני המופע. עשו להם הכנה ברורה. הסבירו להם מהם צריכים לעשות, מה הסכנות הכרוכות בכך ומהם רגשי הבטיחות. על מנת לכסות את עצמכם מבחינה ביטוח, וודאו כי הם מבינים, קחו רק אנשים מבוגרים (רצוי בגילאי 40-50). מה לעשות אנשים בוגרים, פחות מתחכמים. אל תחששו להחליף מתנדב אם הוא נראה לכם לא כשיר. כלל המפתח – הפחיתו סיכונים.

זכרו כל אדם חייב להיות מודע לא רק לתפקיד שלו אלא גם לתפקיד של שאר המשתתפים לפני שאתם מתחילים.
*** טיפ טוב – אני משתדל לקחת שני מבוגרים שישבו בשורה הראשונה יחד עם הילדים. ושניים נוספים שיעשו איתי את הקטע. הרעיון של חמישה אנשים בוגרים שלוקחים חלק מרגיע אותי באופן יחסי.

דגשים חשובים לג'אגלינג עם אש ובכלל

תמונה של דמות עומדת בתוך תמרור אין כניסה

תיחום אזור הופעה: דיילים למיטב ידיעתי חברות הביטוח דורשות מרחק של חמישה מטרים מן האמן לקהל. במידה ואין לכם את המרחק הרצוי, עשו כל מה שאתם יכולים על מנת לצמצם כל סיכון אפשרי. לפי דעתי במידה ואין בינכם האמנים לבין הקהל, לפחות 3 מטרים, הסבירו למנהל האירוע שלא תוכלו לבצע את המופע.

מגבת לחה – מגבת לחה כמה פשוט ככה בטוח. החזיקה מגבת לחה בהישג יד לכמה שימושים. הראשון הוא שתוכלו להשתלט על טעויות קלות במידה ועשיתם כאלה. השני, זאת דרך מעולה ובטוחה לכבות את הקבלר הבוער ושלישי תוכלו לעטוף חלקי גוף שנכוויתם במקום לשפוך על זה מים.

אזור אחסון דלק: המלצה שלי, או החביאו ממש טוב את החומר שאתם משתמשים בו. אני לעתים קרובות סוגר את החומר הדליק ואת שאר הציוד שאני לא רוצה שייגעו בו בתוך אוהל קרקס קטן שרכשתי מאיקאה. במידה ולא החבאתם, תוכלו לבקש ממתנדב או מישהו מטעם הלקוח שיפקח שאף אחד לא ניגש לאזור אחסון הדלק. לא פחות חשוב שאין להבות אחרות בקרבת מקום.

מתנדבים –  מתנדבים הם חלק חשוב כל כך במופעים אינטראקטיביים. נסו לבחור את המתנדבים שלכם לקטע האש לפני המופע או לכל הפחות קחו לעצמכם שתי דקות לעבור איתם על דגשי בטיחות חשובים. אני הייתי ממליץ לבחור בנוסף למתנדבים הקשורים ל"נאמבר" עצמו, במתנדב או שניים שכל תפקידם לשמור שהקהל רחוק מספיק ולא מתקרב לאזור ההופעה. בנוסף תוכלו להסביר למתנדבים היכן המטף, המגבת ומה לעשות במקרה חרום.

ג׳אגלינג עם אש – לסיכום עד כה

אש

ג'אגלינג עם אש הוא אחד הדברים המגניבים ביותר שיש לכם הלהטוטנים להציע בין אם ביום הולדת קרקס או כמופע. בין אם אתם מתחילים או מתקדמים תוכלו לעבור על המדריך והוא עשוי לסייע לכם. במידה וחשבתם שיש בו מידע שגוי או חסר אתם מוזמנים לפנות אליי ישירות ואני אשמח לעדכן ולתקן. המדריך הזה נוצר כדי למנוע תאונות ותקלות לכן כל סיוע מבורך. למקרה שדילגתם לפה, אנסה לדחוס הרבה למעט שורות
מתנדבים: אנשים שמבינים מה התפקיד שלהם.
מקור מים: או מקור רציף של מים, למשל. ברז יכול להיות אמצעי בטיחות טוב.
דלק מתאים: בהתאם לצורך, פרפין לעולם לא בנזין.
מיכל דלק (ג'רי קאן): מיכל שתוכנן במיוחד לאחסון דלקים נוזליים.
מיכל השרייה: מיכל עמוק מספיק כדי להטביע במלואו את הפתילות של האביזרים בדלק לפני ההופעה.
מגבת כותנה לחה: לכיסוי הכלים בעת הסיום ולכיבוי מהיר במקרה חירום.
מטף כיבוי אש: שני סוגים; מטף אבקה יבש לשימוש בחומרי בעירה רגילים, נוזלים דליקים וגזים דליקים אך לא ניתן להשתמש בו על אנשים ומטף קצף שניתן להשתמש בו על דליקים רגילים ונוזלים דליקים אך ניתן להשתמש בו גם על אנשים.
משפך: להחזרת דלק לא בשימוש למיכל הדלק לאחר ההופעה.
מחסומים: משמש כדי למנוע מחברי הקהל לפלוש לאזור ההופעה.
לפרטים על ג'אגלינג אש במופע שלי מוזמנים להיכנס כאן.

איזו חגיגה לתכנן לכם?

קרקסיוסי הוא הקרקס שלך, לכל אירוע!

יוסי במופע אש