ג'אגלינג כלי טיפולי

לוגו "לצמוח עם יוסי" אתר הקליניקה של יוסי

תוכן עניינים

ג'אגלינג וטיפול מפגש בין עולמות

ג'אגלינג כלי טיפולי בין אם שמנו לב לכך או לא. כאמן ג'אגלינג ומטפל רגשי, אני מוקסם מהחיבורים האפשריים בין ג'אגלינג וטיפול, בייחוד השימוש בג'אגלינג ככלי טיפולי. אפשר לומר שגם הג'אגלינג וגם הטיפול דורשים איזון עדין בין מיקוד, יצירתיות ומודעות לסביבה, כמו כן הג'אגלינג ואומניות הקרקס הן הזדמנות לביטוי עצמי ולצמיחה אישית. בשנים האחרונות אני חוקר את חיבורים אלה, בין השאר גם את עצמי דרך החווית בחדר הטיפול. אחד הכלים שמשכו את תשומת הלב שלי במיוחד הוא השימוש בכלים אלה בעבודה עם ילדים עם אתגרי קשב, מוטיבציה וקשיי וויסות. לשמחתי, בשנים האחרונות, הקשר בין ג'אגלינג לטיפול זכה לתשומת לב מחקרית. חוקרים ולצידם גם אנשי שטח בוחנים את הפוטנציאל של ג'אגלינג ככלי טיפולי העשוי לתמוך במסע שלנו לריפוי.

ג'אגלינג כלי טיפולי : מדוע ג'אגלינג מתאים להיות כלי טיפולי

בבסיסו, ג'אגלינג הוא תרגול של שיווי משקל וקואורדינציה בין חלקים שונים בגופנו. לצורך ההמחשה להטוטן צריך לא רק לשמור על דיוק הזריקה אלא גם על המרחק מהחפץ שהוא זורק על מנת להצליח ללהטט בשלושה כדורים. הג'אגלינג מלמד אותנו את החשיבות של שמירה על מיקוד. כשאנו שומרים על מיקוד בג'אגלינג אנו מצליחים בתרגילים שאנו מבצעים, בהשלכה על החיים כשאנו ממוקדים אל מול המכשולים והסחות הדעת אנו מאוזנים. מעבר לפיתוח יכולת מיקוד וקשב לג'אגלינג יש עוד מספר סיבות לכך שהוא מתאים להיות כלי בטיפול.

הג'אגלינג ככלי לעקיפת הגנות – כשמגיעה משפחה עם ילד לקליניקה, מתעוררת אצלי לפעמים תחושה לא נוחה. אולי בגלל שפעמים רבות הילדים הם רק תצוגת הסימפטומים של מערכת היחסים של הוריהם. אך גם כי ילדים לעיתים מגיעים לטיפול בלי שהם בכלל רוצים בכך. עבורם אני אדם זר, השייך לעולם המבוגרים שלפעמים בו האמון שלהם התערער. הג'אגלינג בהיותו משחק הוא דרך טובה להתחיל את מערכת היחסים הזאת. פעמים רבות הג'אגלינג עוזר לגשר על התחלת מערכת יחסים כפויה, לעיתים גם לא מובנת לילד. משחק הרי הוא שפה שילדים מכירים, והרבה יותר נוח עבורם כשאנחנו מדברים בשפה שלהם. הייחודיות של הג'אגלינג מתוך מגוון המשחקים הוא השילוב של פעילות גופנית הידועה כעוזרת במצב לחץ וחרדה. בנוסף לג'אגלינג יש יכולת להפחית רעשי רקע ומחשבות בהיותו כלי העוזר למקד את תשומת הלב.

השימוש במילים לתיאור חוויה לא פשוט עבור ילדים רבים. בייחוד כשהם מושקעים עם כל האנרגיה שלהם בעולם הפנימי שלי. המשחק מאפשר שיתוף נוח יותר, ומרחב בו אפשר "לשחק" עם המילים יותר בקלות. עבור ילדים השפה היא "כלי של המבוגרים". הם טובים בו פחות ממשחק.

מפעיל יום הולדת עם ילדים משחקים בהפעלת יום הולדת
משחק הוא המרחב הבטוח ללמידה וחקירה

ג'אגלינג כלי טיפולי : וויסות החוויה דרך ג'אגלינג

אנחנו מגיבים שונה לכל חוויה

אנשים מגיעים למצבי משבר כששיווי המשקל של המערכות בגופם התערער. כשאנו חווים חרדה גבוהה או עוררות רגשית, אנו מתקשים להעביר את המסר שלנו. בטח לחלוק עם אדם זר במה שעובר עלינו. לכן הרבה יותר קל עבורנו לעשות זאת כשאנו פחות ממוקדים במציאת המילים הנכונות. לכן הג'אגלינג בהיותו כלי מדטטיבי מאפשר לנו להעביר את מיקוד תשומת הלב אל מחוץ לגוף. בנוסף השימוש בו מאפשר לאנשים גם פריקה פיזית של אנרגית נפשית. התפרקות אנרגיה זו תאפשר הזדמנות למודעות תחושות גוף יותר בקלות. אותן תחושות בגוף מתחילות את דרכן במוחנו בצורה של מחשבה. מחשבות הן המייצרות תגובות פיזיות בגופנו. מיקוד תשומת הלב באובייקט אחד דרך תרגילי ג'אגלינג מאפשר לנו השקטה מסוימת של המחשבות. ראש שקט יותר מאפשר יותר אנרגיה לדברים אחרים.

קשיבות-משחקית – ג'אגלינג ומיינדפולס

אלקינס,(Elkins, 2013) פסיכולוג וחוקר של הקשר בין הג'אגלינג למיינדפולנס מציגו ככלי לפיתוח המיינדפולנס. הג'אגלינג הג'אגלינג בהיות תרגיל המצריך הקשבה ומיקוד באובייקטים מחקה את פעולת המיינדפולנס. באופן זה הוא עשוי לעזור לאנשים להישאר נוכחים ברגע ולטפח מודעות למחשבות, לרגשות ולחוויות שלהם. מוזמנים להיכנס לקרוא בהרחבה על קשיבות-משחקית – שילוב בין ג'אגלינג ומיינדפולנס.

ג'אגלינג כלי טיפולי : וויסות רגשי

באופן דומה, מייקל צ'סקלסון, (Chaskalson, (2018, שילב ג'אגלינג בעבודתו על מיינדפולנס ורווחה נפשית. בכתיבתו מציע צ'סקלסון שניתן להשתמש בג'אגלינג כדרך לטפח תשומת לב ולשפר ויסות רגשי. ויסות רגשי מצריך בראש ובראשנה את היכולת שלנו להיות מודעים לתחושות שלנו. מקור התחושות הוא בגוף, לכן שיתוף הגוף במסגרת הטיפולית מסייע לנו להתחבר לתחושות הגופניות שלנו. כשאני משחק בג'אגלינג אני מעביר את תשומת הלב שלי אל גופי. באופן זה אני מפתח מודעות גדולה יותר לתחושות, לרגשות ולמחשבות. לאחר מכן אני לומד גם על אסטרטגיות התמודדות יעילות יותר עבורי.

ג'אגלינג כלי טיפולי : ליצירת מרחב בטוח

מרחב בטוח
כל אדם צריך מרחב בו הוא מרגיש בטוח להביע את עצמו

אחת הדרכים המרכזיות שבהן ג'אגלינג יכול לתמוך בטיפול היא באמצעות יכולתו ליצור סביבה מחזיקה. כפי שהוגדר על ידי הפסיכואנליטיקאי דונלד ויניקוט (1953), הסביבה המחזיקה היא מרחב תומך ומטפח שבו אנשים יכולים להרגיש בטוחים. במרחב בטוח אנשים יכולים לחקור את מחשבותיהם ורגשותיהם בלי לחשוש שאנשים ישפטו או יבקר אותם. מרחב המאפשר גילוי וחקירה. דרך הג'אגלינג אנחנו יוצרים מרחב של משחק. לאורך הילדות שלהם ילדים חוקרים את הסביבה שלה ולומדים דרך המשחק. המשחק הוא המרחב המוכר לנו ככר המאפשר למידה לאורך כל החיים.

ג'אגלינג כלי טיפולי – לסיכום

למעשה ג'אגלינג כלי טיפולי כבר שנים, וישנם כבר מדריכים, יועצים ומטפלים שעושים בו שימוש. בשנים האחרונות אני עד לשימוש נרחב יותר בכלי, ואני מאמין שהוא עוד עשוי להתרחב בעתיד. הג'אגלינג הוא כלי נהדר לוויסות רגשי. הג'אגלינג בעל איכויות של מדטיציית המיינדפולנס ויכול לתרום לאנשים המתקשים בתרגול מדיטציה קלאסי. מטפלים יכולים לעשות בו שימוש ככלי לעקיפת הגנות ויצירת קשר ראשוני עם ילדים. ולפא פחות חשוב תרגול ומשחק יכול להפחית עומס רגשי בתקופות בהן העוררות גבוהה.

איזו חגיגה לתכנן לכם?

קרקסיוסי הוא הקרקס שלך, לכל אירוע!

יוסי במופע אש